Soaring Safari 1999 Week5

17.Juli - 24.Juli 1999

17. July:


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Nachdem auch die Probleme mit der DG 400 behoben waren stand ein schöner Flugtag vor uns. - Man glaubt es nicht. Eine Zündkerzenkappe war innen auseinader gefallen und gab den Zündfunken nicht weiter. In unserem umfangreichen Ersatzteilvorrat hatten wir Gott sei Dank Ersatz. Anfangs ging es recht gut voran, dann gab es aber wieder Überentwicklungen, die wir umfliegen mussten. Die Basis sank so stark ab, dass wir schließlich die Motoren anwerfen mussten, um die Schauer zu umfliegen. Nach der Landung in Driggs, ID blieb gerade noch genügend Zeit, die Flieger festzubinden und dann brach ein Unwetter mit Hagel und Starkregen los.
Wie so oft gab es in Driggs kein Hotelzimmer mehr, dieses mal waren es ein Car Oldtimertreffen. Wir fanden jedoch einen Platz im Bed & Breakfeast Place im Three Peaks Inn, wo wir von Terri und ihrem Schäferhund Sophie bemuttert wurden. Ein wirklich lieblicher Platz. Mrs. Terri, unser Host, tat wirklich alles für unser Wohlergehen.


Flight from Evanston, WY to Driggs, ID
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T2 Navy trainer maintained by Richard Sugden M.D. of EAA Warbirds of America
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We just landed at Driggs Airport and tied the gliders down and then a big splash!
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Airplane Hangers at Teton Aviation Center in Driggs, Idaho
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18. July:Wir planten einen Tag lokales Fliegen in Driggs. Man muss einfach einmal um die Grand Tetons geflogen sein. Helmut & Reiner hatten das Vergnügen. Als wir den Ventus zum Start zogen, plötzlich ein Geräusch, dawum, dawum, dawum, ... Der neue "alte" Reifen des Hauptrades war wieder geplatzt, diesesmal auf dem Taxiway. Wieder abrüsten, Reifen ausbauen, Neuen einbauen, den wir in Gott sei Dank in Driggs bekommen haben, und wieder aufrüsten. Den Genuss, um die Grand Tetons zu fliegen, ließen wir uns trotzdem nicht nehmen. Im fliegenden Wechsel wurde die DG400 in die Luft geschmissen


Soar the Grand Tetons
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19.July: Wieder einmal Probleme ! Die DG 400 drehte nicht hoch, und der Ventus wollte nicht anspringen. Die Nerven lagen bloß, doch, die Probleme wurden gelöst. Ein traumhafter Flug führt uns über den Yellowstone Park an der Grenze zwischen Idaho, Wyoming und Montana, Old Faithfull konnte nicht so hoch spucken, um uns zu treffen. Doch die Rocky Mountains mit Höhen von über 3.000 m bestimmten unseren Flug- und Fluchtweg, zumal die Wolken anfingen auszuregnen, so das die im Zander Rechner angezeigte Endanflughöhe weit vor Bozeman erreicht war. Die Basis lag bei 15 000 ft. Aber es galt die zahlreichen Schauer zu umfliegen. Das gelang recht gut. Helmut hat nicht einen Tropfen Regen abbekommen. Er glitt seine Höhe über dem grünen Gallatin Valley ab, rief Bozman Tower und landete nach einem interessanten Flug. Reiner flog noch zu den Bergen nördlich von Bozeman Airport. Ein Abstieg aus 11.000 ft. mit den Bremsklappen über dem Flugplatz von Bozeman, Montana ("clear to land") bei einem einziehenden Gewitter schloss er mit einer Punktlandung ab. Nur 3.26 Meter fehlten, um die Hauptlandebahn am Taxiway Echo frei zumachen. So funkte er dem Tower "Clear aktive Runway, almost".


Cockpit of the DG 400
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Helmut flying above Yellowstone National Park
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20. July :Thunderstorms in the morning, another siteseeing, lundary and maintenance day. We vistited the Rocky Mountain Museum in Bozeman and had a chat with the controlers of Bozeman Airpot. If the weather cooperates we are planning to fly to Glacier National Park at the canadian border tomorrow.
We found a very nice brand new Motel Wingate Inn in Bozeman, which provides INTERNET access throuh TV!!!


Unsere Home Page .

The technical problems and difficulties we had during our trip to access the Internet and put this information into the Internet is a different story, we will tell you in our summary.

At this point we would like to say thank you to all the people worldwide enjoying our reports and sending us emails! Stay tuned, don´t turn away. We will be back and answer all your emails!


Bozeman Airport has a Controlzone and a Tower with real nice and helpfull people
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View from the Control Tower over the Gallatin Field, Montana
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The Rocky Mountain Museum in Bozeman is worth visiting
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Old farm house from 1889
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Outside the Museum is a living farm of the last Century. The Farmhouse was build in 1889 by a family with eight children. All utensiles are collected from the end of last century or the first decade of this century.



The moist air, this time from the Pacific, is still giving us trouble with overdevelopment and thunderstorms.

21.July :Blue sky and a few Cu´s early in the morning indicated early overdevelopment. Helmut and Reiner took off from Bozeman Airport and flew for about 45 minutes with the motor until they reached the first Cu´s over the mountains to the north. They made it all the way to Glacier Park International Airport flying around the thunderstorms and had to user the motor only one more time.
For Stehle it was a 8 hour drive through the most beautiful Rocky Mountains area, driving through thunderstorms and sunny wheather. Since she lost radio contact with her pilots quite early she had to check on different alternate airports on the route, especially after she picked up a radio call from Reiner that he has to land in Benchmark or Breakfast or Bismark or what ever the name of this field was, At least a big asphalt runway in the middle of the Rocky Mountains with no proper access road and Grizzly bears out there. She was glad to hear that both pilots landed safely on Glacier Park International Airport.


Beautiful Ridges up to 10 000 ft and green valleys with lakes, meadows and forests.
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22.July : Today we went sightseeing through the Glacier National Park.


Glacier National Park
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23. July : Due to the bad soaring weather during the last two weeks we had to skip Canada and cross over to the Cascades, 500 km! Reiner and Stehle took off from Glacier Park International. Shortly after take off Stehle had problems with the motor of the Ventus and had to land again. Helmut checked the carboarator and the ignition coils and the sparken pluggen and the fuelen pumpen. Everything looked ok and after firing up the engine it run without a flaw. Talk about the secrets of three stroke square piston engines! After 1 1/2 hours Stehle took off again.
Due to strong headwinds we planed too land in Deer Park Airport north of Spokane, WA. The plan was to refuel and fly further, but it got too late. So we stayed a night in Spokane.

24. July : Deer Park airport is a nice airport about 20 miles north of Spokane with gliding activity. Nice people. But the wheather forecast wasn´t very good and we decided to fly out early to Bowers Field Airport in Ellensburg near Mt Regnier. A flight with motor against 20 knots headwind! When we arrived above the airfield the ASOS reported: winds on the ground with 27 knots, gusting 35 knots. We made a safe landing and it was hard work to push the gliders to the tie down area and secure them. Helmut arrived shortly after. The brown monster had to work hard to climb the last pass against that wind. After checking in the hotel we went for dinner to a chinese restaurant. As we asked for the check Helmut found a note in his fortune cooky :"Help, I am trapped in a chinese fortune cooky kitchen." Helmut called the police and this poor guy was freed from the chinese fortune cooky ktichen.


Stehle strahlt ! Der Motor schnurrt wieder wie eine Miezekatze und springt auf Anhieb an. Warum?? Geheimnisse von Zweitaktmotoren.
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Die Crew macht eine Sightseeing Pause bei Dry Falls im Staat Washington auf dem Weg nach Ellensburg
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